Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Indignados [0.5/5]

Δυο τρία πράγματα θα πω γιατί είναι ξεκάθαρο ότι έχουμε να κάνουμε με μια ταινία που αναπόφευκτα, η γνώμη σας για αυτήν εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πόσο συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την πολιτική της. Σίγουρα, στον πυρήνα της ασχολείται με ένα ξεκάθαρο και οικουμενικό μήνυμα, αλλά είναι μια μάλλον χαλαρά δομημένη ταινία, πράγμα που σημαίνει ότι ο καθένας θα τη δει και θα την κρίνει διαφορετικά.

Προσωπικά, λοιπόν, η ταινία δεν μου άρεσε καθόλου για τους εξής λογούς. Αρχικά, ο τίτλος της είναι παραπλανητικός, αφού ουδεμία σχέση έχει με το κίνημα των Αγανακτισμένων, όπως εμείς εδώ το γνωρίζουμε. Η ταινία διαπραγματεύεται τη μετανάστευση και έχει σαν κεντρικό χαρακτήρα ένα κορίτσι αφρικανικής προέλευσης, που έχει φτάσει στην Ευρώπη, και μέσω των περιπετειών της (συνάντα την εχθρότητα των αστυνομικών και των γραφειοκρατών κ.ο.κ) αναφέρεται στα γεγονότα και τις μαζικές συγκεντρώσεις στην Αθήνα, το Παρίσι και τη Μαδρίτη. Και ναι, μπορεί όλα να συνδέονται μεταξύ τους (κρίση, μετανάστευση, φτώχεια) αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν περίμενα να δω κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που είδα. Πέρα από αυτό, όμως, ακόμα μεγαλύτερο θέμα, και δεν θα αναπτυχτώ παραπάνω, είχα με την απεικόνιση της Ελλάδας. Επιεικώς απαράδεκτη. Τόσο πολύ που προσβλήθηκα σε κάποιες στιγμές.

Έχουμε να κάνουμε με μια ταινία που συνδυάζει ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία με έναν δραματικά άνισο τρόπο. Σκοπός του Gatliff είναι να μας αφυπνίσει έτσι ώστε να επαναστατήσουμε κι εμείς και να γίνουμε ένα με τους ανθρώπους που εμφανίζονται στην οθόνη. Αυτό γίνεται με τυπωμένα στην οθόνη συνθήματα με έντονη γραφή και από πίσω διάφορες εικόνες. Δυστυχώς, όμως, ερχόμαστε αντιμέτωποι με τα άκρα. Τι εννοώ με αυτό. Κάποια στιγμή, στη μέση περίπου της ταινίας, εμφανίζεται με έντονα γράμματα ένα σύνθημα που μας λέει ότι ο καθένας από εμάς πρέπει να βρει τον λόγο του να αγανακτήσει. Πως έτσι οδηγούμαστε προς έναν κόσμο με περισσότερη δικαιοσύνη και περισσότερη ελευθερία, όμως όχι την ανεξέλεγκτη ελευθερία της αλεπούς στο κοτέτσι ή κάτι τέτοιο, δεν το θυμάμαι επακριβώς. Αυτό, όμως, που θυμάμαι είναι το τι βλέπουμε εμείς από πίσω από το σύνθημα. Ένα κοτέτσι που μπαίνει μια αλεπού και τρώει μια κότα. Αυτός είναι ο ευφάνταστος τρόπος του σκηνοθέτη να μας περάσει το μήνυμα. Τόσο απλοϊκός. Και μετά πάμε στο άλλο άκρο. Στις βαθυστόχαστες εικόνες με κουτάκια αναψυκτικών να τρέχουν στο δρόμο, με μια τύπισσα που χορεύει ενώ πέφτουν φυλλάδια από τον ουρανό κι ακούγονται συνθήματα και αλλά τέτοια. Δεν χρησιμεύουν πουθενά όλα αυτά όταν αυτό που διαπραγματεύεσαι είναι τόσο δυνατό. Υπάρχει μια σκηνή όπου βλέπουμε τα κρεβάτια και τις κουβέρτες άστεγων ανθρώπων, των οποίων τα ονόματα και η ηλικία εμφανίζονται παράλληλα με τις εικόνες. Μια σκηνή τόσο απλή και έξυπνη στην σύλληψη της, αλλά παράλληλα τόσο δυνατή, ξεκάθαρη και με νόημα που για μένα ήταν όλη η ταινία. Να ξεκαθαρίσω εδώ ότι η βαθμολογία μου άφορα καθαρά και μονό την ταινία και τον τρόπο κινηματογράφησης της. Δεν έχει να κάνει με το γεγονός ότι δεν πιστεύω στο μήνυμα που θέλει να περάσει. Κρίνω, όμως, αρνητικά τον τρόπο που θέλει να το περάσει.

Κλείνοντας τώρα, θα ήθελα να πω κάτι προσωπικό που μου συνέβη. Μετά την προβολή της ταινίας, καθόμουν με τους φίλους μου και σχολιάζαμε το έργο (παρεμπιπτόντως σε κανένα δεν άρεσε), όταν ξαφνικά γυρίζουν από μπροστά μας κάτι κοπέλες και μας λένε ότι πρέπει να δείξουμε σεβασμό γιατί έχουμε να κάνουμε με έναν σπουδαίο σκηνοθέτη. Αναφέρω το περιστατικό γιατί νομίζω ότι κολλάει με ένα από τα νοήματα της ταινίας. Αυτό του ανοιχτού μυαλού. Αυτό της μη-προσκόλλησης σε πράγματα ή καταστάσεις. Αν πετύχει να αλλάξει αυτή την νοοτροπία η ταινία, τότε έχει καταφέρει σε έναν μεγάλο βαθμό τον στόχο της.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

The Amazing Spider-Man [3/5]

Reboot. Σε κινηματογραφικούς όρους ισοδυναμεί με την εν μέρει ή και ολική απόρριψη μιας υπάρχουσας ταινίας ή σειράς ταινιών και την επανεκκίνηση της με καινούργιες ιδέες, ιστορίες ή στυλ αφήγησης. Αλλιώς «πώς να βγάλουμε περισσότερα λεφτά», κάτι που δυστυχώς για το The Amazing Spider-Man τείνει να κλίνει προς, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι δεν διαθέτει αρετές. Από το 2005 έως το 2011 μόνο, τουλάχιστον καμιά δεκαπενταριά περιπτώσεις reboot έχουν πραγματοποιηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο των γυρισμάτων. Κοινά χαρακτηριστικά σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η όποια αφηγηματική συνέχεια προηγούμενων ταινιών με το ίδιο θέμα σβήνεται, με αποτέλεσμα ένα φρεσκαρισμένο franchise που και θα προσελκύσει ξανά ένα ευρύτερο κοινό και θα είναι και δικαιολογημένο. Και τι εννοώ με αυτό. Ας πάρουμε παράδειγμα το Batman Begins. Μιλάμε για ένα reboot το οποίο από όποια πλευρά και να το δεις, δικαιολογεί την ύπαρξη του. Χρονικά μεσολαβούσαν οκτώ χρόνια από την τελευταία ταινία Batman (το Batman &

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που

Contraband [1.5/5]

Το «Τελικό Χτύπημα» είναι η κλασσικού τύπου ταινία ληστείας, όπου καθώς προχωράει, τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα και που φυσικά έχουμε ξαναδεί εκατοντάδες φορές. Δεν έχει σημασία, βέβαια, αν μια ταινία «θυμίζει» μια άλλη ή έχει την αίσθηση του γνώριμου. Με βάση ένα κάλο σενάριο όλα αυτά ξεχνιούνται. Αλλά, αλίμονο, εδώ δεν υπάρχει η σωστή βάση, με αποτέλεσμα η ταινία να κατατάσσεται στην κατηγορία «το είδαμε, το ξεχάσαμε». Πρόκειται για μια ταινία δομημένη με μια απλή αρχή, ένα απλό τέλος κι ένα περίπλοκο μεσαίο κομμάτι. Το θέμα, όμως, είναι ότι στις ταινίες με ληστείες, καθώς και στα περισσότερα θρίλερ, ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν θα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ίσως κάπου-κάπου να θέλουμε και να δούμε επιπλοκές προκειμένου να παρακολουθήσουμε την ομάδα των χαρακτήρων καθώς θα προσπαθεί να προσαρμοστεί και να τις ξεπεράσει. Το πρόβλημα είναι ότι στο παρόν φιλμ αυτές οι επιπλοκές δεν αισθάνονται τόσο πολύ ως φυσικές, αλλά περισσότερο σαν στοιχεία πλοκής από άλλες τέτοιες ται