Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

The Sessions [4/5]

Το «Μαθήματα Ενηλικίωσης» είναι η αληθινή ιστορία του Mark O`Brien, ο οποίος προσβλήθηκε με πολιομυελίτιδα στην ηλικία των έξι. Έκτοτε ζει ξαπλωμένος σε ένα κρεβάτι και χρειάζεται τη βοήθεια ενός μηχανήματος για να μπορεί να αναπνέει. Δεν έχει καμία κινητικότητα, πέρα από την ικανότητά του να κουνάει το κεφάλι του και να χαμογελάει. Ξεπερνώντας σημαντικές δυσκολίες, και υπερνικώντας τις διάφορες στατιστικές περί προσδόκιμου ζωής, έχει καταφέρει πολλά στη ζωή του. Η προσπάθεια του να χάσει την παρθενία του, με την βοήθεια μιας σεξο-θεραπεύτριας, είναι το κύριο θέμα σε αυτό το ειλικρινή, αστείο και άκρως συγκινητικό, ανεξάρτητης παραγωγής, δράμα.

Ο συγγραφέας/σκηνοθέτης Ben Lewin έχει δεξιοτεχνικά γράψει μια πρωτότυπη από όποια πλευρά και αν το δεις ιστορία που θα τρυπώσει μέσα στη καρδιά σας και θα μείνει εκεί. Αυτό που εδώ καταφέρνει, πέρα από το να αποσπάσει μια αξιοθαύμαστη ερμηνεία από τον πρωταγωνιστή του, John Hawkes, είναι ότι του επιτρέπει να πλάσει ένα αγαπητό χαρακτήρα που χάρη στο σενάριο δε βασίζεται στην απλή συμπόνια. Και τι εννοώ με αυτό. Ένα από τα πιο δύσκολα προβλήματα σε ταινίες με θέμα την αναπηρία είναι η ανάγκη του σκηνοθέτη να κάνει το κοινό να συνδεθεί με το χαρακτήρα στο σημείο που θα τον συμπονούν ως άνθρωπο και όχι ως έναν άνθρωπο με αναπηρία. Η σωστή εκτέλεση αυτού του προβλήματος είναι άμεσα συνδεδεμένη με το πόσο καλή είναι η ταινία. Και το «Μαθήματα Ενηλικίωσης» τα καταφέρνει περίφημα. Καταφέρνοντας αυτό όλα τα αλλά έρχονται εύκολα.

Και αυτά που θα λάβετε σαν θεατές από το «Μαθήματα Ενηλικίωσης» είναι πολλά. Αρχικώς σε αντίθεση με τις περισσότερες ταινίες που εστιάζουν στην απώλεια της παρθενίας, η ταινία ακολουθεί μια πιο ρεαλιστική και ώριμη προσέγγιση στην έννοια του σεξ. Παρόλο που η σκέψη του σεξ φέρνει μια αίσθηση ενθουσιασμού αλλά και φόβου στον πρωταγωνιστή, οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους χαρακτήρες στην ταινία βλέπουν την πράξη ναι μεν ως κάτι απολαυστικό, αλλά σίγουρα όχι τόσο σπουδαίο. Αφαιρώντας λοιπόν την όποια ελκυστικότητα από το σεξ, και απεικονίζοντάς το με ένα διαφορετικό τρόπο από αυτόν που συνήθως βλέπουμε στις περισσότερες ταινίες, ο σκηνοθέτης Ben Lewin είναι σε θέση να παρέχει μια πιο ειλικρινή απεικόνιση του πως οι πραγματικοί άνθρωποι σκέπτονται το σεξ. Του επιτρέπει επίσης να προβάλλει μια καλόγουστη, αλλά και χιουμοριστική, προσέγγιση των σεξουαλικών αναγκών όσων ζουν με σωματικές αναπηρίες. Και τελικά καταφέρνει να κάνει την ταινία να μιλά περισσότερο για τις συναισθηματικές συνέπειες του σεξ. Είναι πολύ αναζωογονητικό να βλέπεις μια ταινία η όποια ανεπιτήδευτα μεταχειρίζεται την συνουσία ως μια φυσιολογική ανάγκη και όχι ως μια γεμάτη ταμπού. Διαπλέκοντας αριστοτεχνικά και το θρησκευτικό στοιχείο (μέσα από συζητήσεις με έναν ιερέα που τον υποδύεται απολαυστικά ο William H. Macy) η ταινία διαθέτει και πνευματικό μήνυμα για το δικαίωμα να ζεις μια ζωή γεμάτη ευχαρίστηση και αγάπη χωρίς ένοχες.

Πέρα όμως από ένα δράμα για το σεξ και τη σεξουαλικότητα, το «Μαθήματα Ενηλικίωσης» είναι και ένα μάθημα για τη σημασία του να είναι κανείς άνετος με το σώμα του. Όσο δύσκολο και αν είναι να το πιστέψετε, το σενάριο του Lewin κάνει μια καταπληκτική δουλειά στο να παρουσιάσει το τι κάνει μια σεξο-θεραπεύτρια. Μέσα από την προσπάθεια της να ηρεμήσει τον Mark παράλληλα καταφέρνει να ανακουφίσει και το κοινό. Παρά το γεγονός ότι οι σκηνές στην κρεβατοκάμαρα είναι εξαιρετικά γραφικές όλα παρουσιάζονται με γούστο εξυμνώντας το σώμα, σε όλες τις μορφές του. Αυτό επιτυγχάνεται και σε ένα μεγάλο βαθμό μέσα από τις θαρραλέες ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών. Από τη μια, ο John Hawkes δίνει μια τρισμέγιστη ερμηνεία καταφέρνοντας να απεικονίσει εξαιρετικά τις ιδιομορφίες (στάση σώματος, φωνή) του παράλυτου O`Brien, ενώ παράλληλα πλάθει μια ολοκληρωμένη, γεμάτη νευρικότητα, ρομαντισμό και χιούμορ προσωπικότητα και από την άλλη έχεις την θεαματική επάνοδο της οσκαρούχας Helen Hunt η οποία αξιοποιεί κάθε λεπτό που βρίσκεται στην οθόνη παραδίδοντας μια εξίσου μεγάλη ερμηνεία.

Αυξάνοντας τη συναισθηματική πολυπλοκότητά του καθώς εξελίσσεται, το «Μαθήματα Ενηλικίωσης» είναι μια απόδειξη για την αντοχή του ανθρώπινου πνεύματος, καθώς και μια από τις πιο πετυχημένες κινηματογραφικές εξετάσεις δυο ιστορικά άβολων συναναστροφών, του σεξ και της θρησκείας. Θα σας εμπνεύσει, θα σας κάνει να δακρύσετε και τέλος να σκεφτείτε που τοποθετείτε εσείς τον εαυτό σας αναφορικά με τη ζωή που θέλετε να ζήσετε και τι ζητάτε από αυτήν.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

The Amazing Spider-Man [3/5]

Reboot. Σε κινηματογραφικούς όρους ισοδυναμεί με την εν μέρει ή και ολική απόρριψη μιας υπάρχουσας ταινίας ή σειράς ταινιών και την επανεκκίνηση της με καινούργιες ιδέες, ιστορίες ή στυλ αφήγησης. Αλλιώς «πώς να βγάλουμε περισσότερα λεφτά», κάτι που δυστυχώς για το The Amazing Spider-Man τείνει να κλίνει προς, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι δεν διαθέτει αρετές. Από το 2005 έως το 2011 μόνο, τουλάχιστον καμιά δεκαπενταριά περιπτώσεις reboot έχουν πραγματοποιηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο των γυρισμάτων. Κοινά χαρακτηριστικά σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η όποια αφηγηματική συνέχεια προηγούμενων ταινιών με το ίδιο θέμα σβήνεται, με αποτέλεσμα ένα φρεσκαρισμένο franchise που και θα προσελκύσει ξανά ένα ευρύτερο κοινό και θα είναι και δικαιολογημένο. Και τι εννοώ με αυτό. Ας πάρουμε παράδειγμα το Batman Begins. Μιλάμε για ένα reboot το οποίο από όποια πλευρά και να το δεις, δικαιολογεί την ύπαρξη του. Χρονικά μεσολαβούσαν οκτώ χρόνια από την τελευταία ταινία Batman (το Batman &

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που

Contraband [1.5/5]

Το «Τελικό Χτύπημα» είναι η κλασσικού τύπου ταινία ληστείας, όπου καθώς προχωράει, τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα και που φυσικά έχουμε ξαναδεί εκατοντάδες φορές. Δεν έχει σημασία, βέβαια, αν μια ταινία «θυμίζει» μια άλλη ή έχει την αίσθηση του γνώριμου. Με βάση ένα κάλο σενάριο όλα αυτά ξεχνιούνται. Αλλά, αλίμονο, εδώ δεν υπάρχει η σωστή βάση, με αποτέλεσμα η ταινία να κατατάσσεται στην κατηγορία «το είδαμε, το ξεχάσαμε». Πρόκειται για μια ταινία δομημένη με μια απλή αρχή, ένα απλό τέλος κι ένα περίπλοκο μεσαίο κομμάτι. Το θέμα, όμως, είναι ότι στις ταινίες με ληστείες, καθώς και στα περισσότερα θρίλερ, ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν θα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ίσως κάπου-κάπου να θέλουμε και να δούμε επιπλοκές προκειμένου να παρακολουθήσουμε την ομάδα των χαρακτήρων καθώς θα προσπαθεί να προσαρμοστεί και να τις ξεπεράσει. Το πρόβλημα είναι ότι στο παρόν φιλμ αυτές οι επιπλοκές δεν αισθάνονται τόσο πολύ ως φυσικές, αλλά περισσότερο σαν στοιχεία πλοκής από άλλες τέτοιες ται