Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ParaNorman [4/5]

Αρχικώς, το stop-motion animation δεν είναι μια επαναστατική μέθοδος του κινηματογράφου, αλλά με κάθε ταινία που βλέπω θεωρώ ότι γίνεται όλο και πιο δύσκολο να εντοπίσεις τους μηχανισμούς του. Η τεχνολογία έχει γίνει τόσο προηγμένη και η τεχνική τόσο καλά διαμορφωμένη, έτσι ώστε να νομίζεις ότι αυτό που βλέπεις είναι σχεδιασμένο στο χέρι ή μια καθαρά από υπολογιστή ταινία κινουμένων σχεδίων. Οι σκηνοθέτες Butler και Fell γνωρίζουν καλά αυτό το μέσο κι εδώ συνδυάζουν τα ταλέντα τους εξαιρετικά καλά προκειμένου να δημιουργήσουν έναν κόσμο που είναι νέος στα μάτια μας, αλλά ταυτόχρονα είμαστε εξοικειωμένοι με αυτόν, και μέσα του τοποθετούν την ιστορία τους.

Και το κλειδί για την επιτυχία του «ParaNorman» βρίσκεται ξεκάθαρα στην ιστορία του. Ο σεναριογράφος Chris Butler έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια έξυπνη πλοκή που παίζει με τις συμβάσεις των ταινιών τρόμου, παρέχοντας παράλληλα κι ένα θέμα σχετικά με τους κινδύνους του εκφοβισμού. Ο κύριος χαρακτήρας της υπόθεσης του, ο Norman, είναι περισσότερο γνωστός στη μικρή του πόλη για την ικανότητά του να μιλάει με φαντάσματα, μια κατάρα που κανένας άλλος δεν είναι πρόθυμος να καταλάβει. Η αποσύνδεση του από τον κόσμο είναι η πραγματικότητα και δεν διακωμωδείται ή υποτιμείται στο παραμικρό. Από τους εντελώς αδιάφορους γονείς μέχρι το βάναυσο ψυχολογικό βασανιστήριο στο σχολείο και τη σταθερή αίσθηση της απομόνωσης, η ζωή του Norman είναι χάλια, και ο πόνος του γίνεται αισθητός από νωρίς.

Και μπορεί η κατάσταση του Norman να είναι φανταστική, αλλά τα συναισθήματα είναι εντελώς αυθεντικά κι εντυπωσιακά ειλικρινή. Είναι ένας χαρακτήρας που δεν είμαστε συνηθισμένοι να βλέπουμε στα σύγχρονα κινούμενα σχέδια και νομίζω ότι υπάρχουν πολλά παιδιά εκεί έξω που πραγματικά θα ανταποκριθούν σε αυτόν. Εξαλείψτε το παραφυσικό στοιχείο και ο Norman είναι ακριβώς όπως οποιοδήποτε άλλο παιδί που δεν ταιριάζει με τα αλλά, που είναι παρεξηγημένο, μοναχικό και λυπημένο. Και η ταινία αναπτύσσει αυτές τις ιδέες θεαματικά και εξερευνά όμορφα τον ρόλο που παίζει ο φόβος και η άγνοια για τη δημιουργία απόκληρων από την κοινωνία. Αν και το ταξίδι του Norman μεγαλώνει πολύ σε κλίμακα, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να μάθει να συγχωρήσει εκείνους που τον έβλαψαν και κάνοντας το σημαίνει ότι κατανοεί το πόση κακία γεννιέται συνήθως μέσα από τις βασικές ανθρώπινες αδυναμίες, όπως το άγχος και η αναισθησία. Είναι όλα τυλιγμένα σε μια μεγάλη, μυστική μεταφορά, αλλά το τελικό μήνυμα της ταινίας είναι εκπληκτικά ζεστό και εξαιρετικά ισχυρό στην εκτέλεση του. Προσωπικά, υπήρξε μια στιγμή στο έργο που πραγματικά με άφησε άφωνο. Χωρίς σπόιλερ, θα πω ότι ο Norman κάνει μια κρίσιμη ανακάλυψη σχετικά με τη μάγισσα που τρομοκρατεί την πόλη του.

Πέρα, όμως, από το σοβαρό κομμάτι της ταινίας, το «ParaNorman» δεν παύει να είναι και μια ξεκαρδιστική κωμωδία. Διαθέτει πραγματικά έξυπνο χιούμορ που βοηθά να ελαφρύνει το κλίμα από νωρίς. Δεν υπάρχει σχεδόν κανένα αστείο που δεν προκαλεί γέλια. Οι ενήλικες και οι οπαδοί των ταινιών τρόμου θα το λατρέψουν λόγω των πολλών αναφορών στις κλασσικές ταινίες τρόμου, αλλά και της παρωδίας τους και τα παιδιά θα το εκτιμήσουν γιατί οι κύριοι χαρακτήρες μοιάζουν και συμπεριφέρονται σαν πραγματικά παιδιά, αλλά κι επειδή υπάρχει αρκετό κυνηγητό για να τα κρατήσει στην άκρη των καθισμάτων τους. Και όπως το μήνυμα της ταινίας, μην αφήνετε τις πρώτες εντυπώσεις να σας ξεγελάσουν. Περά από την απλή παρουσία τρομακτικών στοιχείων (όπως φαντάσματα και μάγισσες), υπάρχει μια εσωτερική γλυκύτητα στο έργο που είναι τρυφερή και γνήσια κάνοντας την ταινία απολύτως ασφαλή για τα μικρά παιδιά.

Εν γένει, το «ParaNorman» είναι ένα σχεδόν τέλειο και πρωτότυπο μείγμα κωμωδίας, συγκίνησης και τρόμου. Ξεκαρδιστικό, σκεπτόμενο και τρομερά σκηνοθετημένο, είναι αναμφίβολα μια από τις καλύτερες ταινίες κινούμενων σχεδίων, κι όχι μόνο, της χρονιάς.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

The Amazing Spider-Man [3/5]

Reboot. Σε κινηματογραφικούς όρους ισοδυναμεί με την εν μέρει ή και ολική απόρριψη μιας υπάρχουσας ταινίας ή σειράς ταινιών και την επανεκκίνηση της με καινούργιες ιδέες, ιστορίες ή στυλ αφήγησης. Αλλιώς «πώς να βγάλουμε περισσότερα λεφτά», κάτι που δυστυχώς για το The Amazing Spider-Man τείνει να κλίνει προς, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι δεν διαθέτει αρετές. Από το 2005 έως το 2011 μόνο, τουλάχιστον καμιά δεκαπενταριά περιπτώσεις reboot έχουν πραγματοποιηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο των γυρισμάτων. Κοινά χαρακτηριστικά σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η όποια αφηγηματική συνέχεια προηγούμενων ταινιών με το ίδιο θέμα σβήνεται, με αποτέλεσμα ένα φρεσκαρισμένο franchise που και θα προσελκύσει ξανά ένα ευρύτερο κοινό και θα είναι και δικαιολογημένο. Και τι εννοώ με αυτό. Ας πάρουμε παράδειγμα το Batman Begins. Μιλάμε για ένα reboot το οποίο από όποια πλευρά και να το δεις, δικαιολογεί την ύπαρξη του. Χρονικά μεσολαβούσαν οκτώ χρόνια από την τελευταία ταινία Batman (το Batman &

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που

Contraband [1.5/5]

Το «Τελικό Χτύπημα» είναι η κλασσικού τύπου ταινία ληστείας, όπου καθώς προχωράει, τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα και που φυσικά έχουμε ξαναδεί εκατοντάδες φορές. Δεν έχει σημασία, βέβαια, αν μια ταινία «θυμίζει» μια άλλη ή έχει την αίσθηση του γνώριμου. Με βάση ένα κάλο σενάριο όλα αυτά ξεχνιούνται. Αλλά, αλίμονο, εδώ δεν υπάρχει η σωστή βάση, με αποτέλεσμα η ταινία να κατατάσσεται στην κατηγορία «το είδαμε, το ξεχάσαμε». Πρόκειται για μια ταινία δομημένη με μια απλή αρχή, ένα απλό τέλος κι ένα περίπλοκο μεσαίο κομμάτι. Το θέμα, όμως, είναι ότι στις ταινίες με ληστείες, καθώς και στα περισσότερα θρίλερ, ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν θα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ίσως κάπου-κάπου να θέλουμε και να δούμε επιπλοκές προκειμένου να παρακολουθήσουμε την ομάδα των χαρακτήρων καθώς θα προσπαθεί να προσαρμοστεί και να τις ξεπεράσει. Το πρόβλημα είναι ότι στο παρόν φιλμ αυτές οι επιπλοκές δεν αισθάνονται τόσο πολύ ως φυσικές, αλλά περισσότερο σαν στοιχεία πλοκής από άλλες τέτοιες ται