Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Midnight Special [2.5/5]

Σκηνοθετημένο και γραμμένο από τον Jeff Nichols, το έργο του 37χρονου δημιουργού θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η ματιά του πάνω στην επιστημονική φαντασία. Στη συνέντευξη τύπου της ταινίας στο φετινό φεστιβάλ του Βερολίνου, ο σκηνοθέτης ούτως η άλλως σχολίασε, μεταξύ άλλων, το πώς η συγκεκριμένη ταινία έχει έντονες σεναριακές αναφορές στον John Carpenter, τον Steven Spielberg και σε πολλούς άλλους. Μετά τη θέαση του φιλμ, όμως, αμφιβάλλω ότι οι λάτρεις των ταινιών sci-fi θα το εκτιμήσουν, και αυτό γιατί θα έρθουν αντιμέτωποι με μια αργή ταινία που όχι μόνο δεν δίνει απαντήσεις στις ερωτήσεις που θέτει, αλλά δεν διευκρινίζει τίποτε σε ένα γενικότερο νόημα.

Το «Ο Εκλεκτός της Νύχτας» αφηγείται την ιστορία του Roy (Michael Shannon) και του οχτάχρονου γιου του, Alton (Jaeden Lieberher), οι οποίοι προσπαθούν να ξεφύγουν τόσο από μια μυστηριώδη αίρεση στην οποία ανήκαν στο παρελθόν, όσο κι από μια κυβερνητική υπηρεσία. Ο Alton είναι μοναδικά ταλαντούχος με υπερφυσικές δυνάμεις, τις οποίες τόσο ο πατέρας του, όσο κι όλοι οι υπόλοιποι πασχίζουν να κατανοήσουν ή να αξιοποιήσουν.

Ο Nichols, γνωστός από όλες τις προηγούμενες ταινίες του («Ένα Καλοκαίρι», «Το Καταφύγιο», «Ιστορίες Πυροβολισμών») για την αφηγηματικά ανθρώπινη προσέγγιση των θεμάτων με τα οποία ασχολείται, δεν εξετάζει, για ακόμα μία φορά, την πλοκή μέσα από μια γεμάτη sci-fi δράση οπτική, αλλά αποφασίζει να εστιάσει περισσότερο στη μυστηριώδη ανατροφή του Alton. Δεν υπάρχουν εξωγήινοι, δεν υπάρχουν όπλα λέιζερ, ούτε θεαματικές αποδράσεις, υπάρχουν μόνο οι σχέσεις που περιστρέφονται γύρω από τη βαρυτική δύναμη του χαρακτήρα του Alton. Αλλά, στηριζόμενο πλήρως στο μυστήριο του Alton, ο «Εκλεκτός της Νύχτας» μοιάζει ελάχιστα δομημένος, με ένα κομμάτι του να είναι πάρα πολύ ασαφές. Γνωρίζουμε ότι ο Alton είναι προικισμένος, αλλά δεν ξέρουμε ποτέ πραγματικά τι στόχος πρέπει να επιτευχθεί. Ποια είναι η σημασία αυτού του παιδιού; Τι κάνουν οι δυνάμεις του και πώς τις απέκτησε; Μήπως οι άνθρωποι που προσπαθούν να τον συλλάβουν ή να τον προστατεύσουν, γνωρίζουν κάτι που εμείς αγνοούμε;

Η σκηνοθετική σιγουριά του Nichols είναι εμφανέστατη στον τρόπο που κατασκευάζει αυτές τις ασάφειες. Ωστόσο, προκειμένου να συμμετάσχει το κοινό πλήρως με αυτό το επίπεδο αοριστολογίας, πρέπει να υπάρχει μια συναισθηματική σύνδεση, κάτι που θα το κάνει να νοιάζεται για τον τρόπο με τον οποίο αυτά τα ερωτήματα θα απαντηθούν ή όχι. Σκηνοθετώντας με το κεφάλι του, και όχι με την καρδιά του, στηρίζεται πάρα πολύ στην ασάφεια της κατάστασης ως πηγή σύνδεσης με τους χαρακτήρες. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό για να στηρίξει το σύνολο της ταινίας και κατά συνέπεια, επειδή υπάρχει έλλειψη συμπάθειας από τη σκοπιά του κοινού, σε κάνει να διακρίνεις ψεγάδια της ταινίας που διαφορετικά θα περνούσαν απαρατήρητα. Ακόμα κι έτσι όμως, το «Ο Εκλεκτός της Νύχτας» δεν μπορείς επ` ουδενί να πεις ότι είναι μια κακή ταινία. Έχει μια ισχυρή εναρκτήρια σεκάνς, άκρως ενδιαφέρουσες ιδέες που παραπέμπουν στην ιστορία των ταινιών επιστημονικής φαντασίας και εξαιρετικές ερμηνείες. Όμως, διαθέτοντας ελάχιστο συναίσθημα και μικρές δόσεις ψυχαγωγίας, μέχρι να φτάσει το έργο στην τρίτη πράξη, η καρδιά σας και το μυαλό σας είναι ήδη αλλού.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Three Billboards outside Ebbing, Missouri ★★★★

Μετά το εξαιρετικό «Αποστολή στην Μπριζ» και το άκρως ενδιαφέρον «Επτά ψυχοπαθείς», ο ιρλανδικής καταγωγής Μάρτιν Μακ Ντόνα έχει καθιερωθεί ως ένας από τους πιο λαμπρούς κινηματογραφιστές της εποχής μας. Η έντονη αίσθηση του αντίκτυπου των λέξεων, των χειρονομιών και των εικόνων που διαθέτει είναι σπάνια στο σημερινό τοπίο του κινηματογράφου και συμβαδίζει με την πρωτοφανή επιμέλεια του στην κατασκευή των λεπτομερέστατων, σύνθετων αφηγήσεών του. Με δεδομένη την έκφραση “το καλό πράγμα αργεί να γίνει”, ως ένας επιτυχημένος θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Μακ Ντόνα πήρε το χρόνο του για ετοιμάσει το νέο του κινηματογραφικό πόνημα. Και μετά από πέντε χρόνια σιωπής επιστρέφει με το «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» ένα άλλο μικρό θαύμα αφηγηματικής ισορροπίας όπου ο βαθύς πόνος και το λακωνικό χιούμορ, οι απροσδόκητες ανατροπές, η οργανική ροή δράσης και οι χαρακτήρες που αλλάζουν αλλά πάντα παραμένουν οι ίδιοι, δένουν αρμονικά. Η ιστορία απλή: Η κόρη της...

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που ...

Δεσμά Αίματος [0/5]

Η πρώτη ψηφιακή ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου ανήκει στην κατηγορία των ταινιών που δεν μπορεί να περιγραφτεί. Θα πρέπει κάποιος να την δει για να καταλάβει το πόσο κακή είναι. Και είναι μεγάλο κρίμα γιατί από τον σκηνοθέτη του Αυτή η Νύχτα Μένει περιμένεις πολλά περισσότερα. Αναλογιζόμενος τώρα και την προηγούμενη συμμετοχή του, το Απ’ τά Κόκαλα Βγαλμένα, μια ομολογουμένως αξιοπρεπέστατη ταινία, σε κάνει άπλα να αναρωτιέσαι γιατί γύρισε το «Δεσμά Αίματος». Πραγματικά, δεν μπορώ να καταλάβω τι είχε στο μυαλό του όταν τη γύριζε και τι προσπαθούσε να πει με αυτή του τη ταινία. Δυστυχώς, το έργο είναι ανούσιο και δεν πετυχαίνει ούτε μια στιγμή να τραβήξει το ενδιαφέρον του θεατή ή να επιτύχει τον όποιο στόχο της. Και αυτό οφείλεται σε πολλούς παράγοντες. Από άποψη παράγωγης, η ταινία είναι μια κλίμακα κάτω από την κατηγορία «ερασιτεχνική». Κάτι που δεν ταιριάζει όταν διαβάζεις τους συντελεστές, αλλά που πιστέψτε με ισχύει. Η σκηνοθεσία είναι κυριολεκτικά ανύπαρκτη με τα κλασσικά α...