Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Whiplash [4.5/5]

Συναρπαστική και ενοχλητική σε ίσα μέρη, η θαυμάσια ταινία του Damien Chazelle για έναν νεαρό ντράμερ της τζαζ με εμμονή προς το μεγαλείο αλλά και τον σαδιστικό δάσκαλό του, που τον σπρώχνει στο χείλος του γκρεμού, είναι μία από τις καλύτερες της χρονιάς. Διαβάζοντας την υπόθεσή του, μπορεί να σου είναι δύσκολο να σκεφτείς πώς ένα έργο για έναν καθηγητή και τον μαθητευόμενό του θα μπορούσε να είναι αγχωτικό, να σε κρατάει σε εγρήγορση και να είναι πέρα για πέρα συναρπαστικό. Ωστόσο, αυτό ακριβώς είναι το «Χωρίς Μέτρο», ένα έργο που θα κάνει τις καρδιές σας να χτυπάνε τόσο γρήγορα όσο και οι έντονες τυμπανοκρουσίες.

Σε τεχνικό επίπεδο είναι τόσο άρτια που βλέποντας τη δεν θα καταλάβετε ότι είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους προσπάθεια του σκηνοθέτη. Η γρήγορη κινηματογράφησή της και το τολμηρό μοντάζ της αξίζουν ατελείωτους επαίνους. Η φωτογραφία της αλλάζει με συνέπεια μεταξύ κρύας αποστασιοποίησης και ζεστής οικειότητας, μια αντιπαράθεση που αποδεικνύεται απολύτως ακαταμάχητη. Οι ερμηνείες, δε, είναι βγαλμένες από άλλον πλανήτη. Ο Teller χτυπά τα τύμπανα με το πάθος ενός δαιμονισμένου, παραδίδοντας μια τρισμέγιστη ερμηνεία. Όσο για τον Simmons, η απόδοσή του δεν μπορεί να περιγραφεί. Σε αιχμαλωτίζει από την πρώτη στιγμή που θα εμφανιστεί και παραμένεις σαγηνευμένος με κάθε μικρή έκφραση του προσώπου και κίνηση του χεριού του. Ο τρόπος που μετατρέπεται από βίαιο θύτη σε έναν ευγενικό άνθρωπο είναι εντυπωσιακός. Μιλάμε για έναν ρόλο ζωής και μια δίκαιη πιθανή βράβευση με Όσκαρ.

Εκείνο όμως που εκτοξεύει την ταινία σε άλλα επίπεδα είναι το σενάριό της. Τι τιμή έχει η δημιουργική επιτυχία; Τι αντίτιμο έχει το προσωπικό επίτευγμα; Πόσο πολύ πρέπει να ωθήσει -ή να απομακρύνει τους γύρω του- ένας καλλιτέχνης για να επιτύχει το μεγαλείο; Αυτά είναι κάποια από τα ενδιαφέροντα ερωτήματα που υπάρχουν στην καρδιά του «Χωρίς Μέτρο». Εύκολες απαντήσεις δεν υπάρχουν και οι σκληρές, χωρίς να είναι ιδιαίτερα ευχάριστες, είναι αναζωογονητικά ειλικρινείς. Δεν πίστευα ποτέ ότι η μουσική θα μπορούσε να περιλαμβάνει τόσο αίμα, ιδρώτα και δάκρυα. Δεν είχα ιδέα ότι απαιτεί τόσο σωματική και πνευματική αφοσίωση. Ο Chazelle διορθώνει αυτές τις παρανοήσεις με τρόπους που από τη μια θα πιάνεται η αναπνοή σας και, στη συνέχεια, θα επευφημείτε. Αλλά ακόμα κι αν δεν πιαστείτε εξολοκλήρου από την πρωτοτυπία αυτού που βλέπετε, το έργο θα σας προκαλέσει να επανεξετάσετε τη στάση σας, τόσο προσωπικά όσο και κοινωνικά, σε πολλά πράγματα. Θα βγείτε από την αίθουσα αναρωτώμενοι: είμαστε μάρτυρες υπερβολικά ακραίων καταστάσεων, ή εντελώς απαραίτητων;

Οι λέξεις πραγματικά δεν μπορούν να περιγράψουν τον τρόμο, την ένταση και την άγρια δύναμη της ταινίας στην οποία η φιλοδοξία κι ο εκφοβισμός πάνε πακέτο. Μιλάμε για ένα καταστροφικό πορτρέτο δύο ανθρώπων, των οποίων η δυναμική είναι μια απόλαυση να την παρακολουθείς. Η σχέση τους κρατά το κοινό προσκολλημένο στην οθόνη μιας και είναι δύσκολο να μαντέψει τι θα συμβεί στη συνέχεια. Ο Chazelle έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια υποδειγματική ταινία, με άφθονους λόγους να την επαινέσεις και κανέναν για να την επικρίνεις.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Three Billboards outside Ebbing, Missouri ★★★★

Μετά το εξαιρετικό «Αποστολή στην Μπριζ» και το άκρως ενδιαφέρον «Επτά ψυχοπαθείς», ο ιρλανδικής καταγωγής Μάρτιν Μακ Ντόνα έχει καθιερωθεί ως ένας από τους πιο λαμπρούς κινηματογραφιστές της εποχής μας. Η έντονη αίσθηση του αντίκτυπου των λέξεων, των χειρονομιών και των εικόνων που διαθέτει είναι σπάνια στο σημερινό τοπίο του κινηματογράφου και συμβαδίζει με την πρωτοφανή επιμέλεια του στην κατασκευή των λεπτομερέστατων, σύνθετων αφηγήσεών του. Με δεδομένη την έκφραση “το καλό πράγμα αργεί να γίνει”, ως ένας επιτυχημένος θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Μακ Ντόνα πήρε το χρόνο του για ετοιμάσει το νέο του κινηματογραφικό πόνημα. Και μετά από πέντε χρόνια σιωπής επιστρέφει με το «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» ένα άλλο μικρό θαύμα αφηγηματικής ισορροπίας όπου ο βαθύς πόνος και το λακωνικό χιούμορ, οι απροσδόκητες ανατροπές, η οργανική ροή δράσης και οι χαρακτήρες που αλλάζουν αλλά πάντα παραμένουν οι ίδιοι, δένουν αρμονικά. Η ιστορία απλή: Η κόρη της...

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που ...

The Awakening [3/5]

Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, εκατομμύρια ζωές χάθηκαν. Είμαστε στο 1921 και όπως λένε, είναι περίοδος φαντασμάτων. Η Florence Cathcart (Rebecca Hall) είναι αφοσιωμένη στην επιστήμη κι αποφασισμένη να αποκαλύπτει τους τσαρλατάνους που κοροϊδεύουν τους ανθρώπους και επωφελούνται από αυτούς μέσω πνευματιστικών συγκεντρώσεων. Είναι τόσο διάσημη στη χώρα, που το βιβλίο της βρίσκεται στα ράφια των ανθρώπων δίπλα στην Αγία Γραφή. Μετά από μια επίσκεψη από τον διευθυντή ενός σχολειού, Robert Mallory (Dominic West), συσκευάζει τα πράγματα της και πάει στην Cumbria για να ανακαλύψει πώς ένας από τους μαθητές, ο Walter, πέθανε κάτω από το άγρυπνο μάτι της οικοδέσποινας Maud (Imelda Staunton). Κατά την άφιξή της, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και η Florence πρέπει να παλέψει με κάτι πολύ πιο σκοτεινό απ` όσα έχει αντιμετωπίσει πριν. Το «The Awakening» είναι μια καλή, ντεμοντέ ιστορία φαντασμάτων. Χωρίς να είναι επουδενί μια ταινία τρόμου, διαθέτει ένα αξιοσέβαστο ποσοστό σ...