Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

The Double [3/5]

Ο βρετανικός κωμικός ηθοποιός Richard Ayoade τράβηξε την προσοχή της κινηματογραφικής βιομηχανίας το 2010 με το ντεμπούτο του, «Υποβρύχιο», μια έξυπνη προσαρμογή του μυθιστορήματος του Joe Dunthorne με το ίδιο όνομα. Σχεδόν τρία χρόνια μετά επιστρέφει με το «Ο Σωσίας», μια ταινία βασισμένη πάλι σε λογοτεχνική πηγή, αυτή τη φορά όμως από τον ρώσο συγγραφέα Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι και τη δυστοπική νουβέλα του. Μεταφέροντας την ιστορία του Ντοστογιέφσκι από τα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα στη Ρωσία σε μια εναλλακτική εκδοχή της μεταπολεμικής Αμερικής, ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Richard Ayoade έχει δημιουργήσει μια θαυμάσια ψυχολογική μαύρη κωμωδία μεν, με δυο-τρία προβληματάκια δε.

Εμφανέστατα επηρεασμένη από το έργο άλλων σκηνοθετών, η ταινία του Ayoade είναι από εκείνες που διαθέτουν εξαιρετικές επιμέρους στιγμές και όχι ένα συνεκτικό σύνολο. Σεναριακά μοιάζει παγιδευμένη ανάμεσα σε μια μάζα ιδεών που ποτέ δεν σταθεροποιείται σε μια πραγματικά ικανοποιητική κινηματογραφική ροή. Είναι μια ταινία για την απομόνωση; Την παράνοια; Την αυτοκαταστροφή; Την έννοια του εαυτού; Τις πιέσεις της κοινωνίας; Όλα αυτά τα υπαινίσσεται, αλλά ποτέ δεν εμβαθύνει σε κάποιο συνολικά στην περιπλοκή πλοκή του.

Στην προσπάθεια του να καλύψει τα όποια σεναριακά θέματα, ο Ayoade διαπρέπει στη σκηνοθεσία. Χρησιμοποιώντας εκλεκτικές μεθόδους για να τραβήξει την προσοχή του κοινού, καταφέρνει να δημιουργήσει μια απτή αίσθηση απειλής και μια σκοτεινών αποχρώσεων ατμόσφαιρα. Κάθε πλαίσιο πνίγεται σε μια τεχνητή μαυρίλα, σκληρά μέταλλα και ξεπερασμένα τεχνολογικά αμαλγάματα χρησιμοποιούνται ως φαινομενικά υψηλής τεχνολογίας συστήματα γραφείου. Καταφέρνει και κατασκευάζει έναν σουρεαλιστικό, συναισθηματικό κόσμο, απόλυτα συνυφασμένο με τον τίτλο του έργου. Μια πραγματική απόλαυση για τα μάτια και τα αυτιά.

Φυσικά, το όλο εγχείρημα ανεβάζει και το ερμηνευτικό κομμάτι του έργου. Έχοντας τον δύσκολο ρόλο της ερμηνείας δύο εκδοχών του ίδιου χαρακτήρα, ο Eisenberg είναι εντυπωσιακός αποδίδοντας λεπτομερέστατα, συναισθηματικά, αλλά και κινησιολογικά τις διαφορές των δύο χαρακτήρων. Η Wasikowska, από την άλλη, έχοντας τον πιο σημαντικό υποστηρικτικό ρόλο, είναι εξίσου εξαιρετική υπενθυμίζοντας μας την ερμηνευτική της αξία. Και γενικά, ολόκληρο το υπέροχο καστ των μυστηριωδών χαρακτήρων προσθέτει στρώματα βάθους κι ανθρωπιάς σε μια ιστορία που απειλείται από το ίδιο της το σκοτάδι.

Στο δια ταύτα, όμως, είναι ο «Σωσίας» μια ταινία που απευθύνεται σε όλους; Όχι, φυσικά όχι. Αλλά ο ταυτόχρονα φουτουριστικός και vintage σχεδιασμός της παραγωγής, οι ερμηνείες και η σουρεαλιστική κι αλλοπαρμένη ατμόσφαιρα του είναι αρκετά για να διατηρήσουν το ενδιαφέρον σε μια ταινία που ποτέ δεν είναι σίγουρη για το τι θέλει να είναι, τι θέλει να πει ή το πώς θέλει να το πει.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Three Billboards outside Ebbing, Missouri ★★★★

Μετά το εξαιρετικό «Αποστολή στην Μπριζ» και το άκρως ενδιαφέρον «Επτά ψυχοπαθείς», ο ιρλανδικής καταγωγής Μάρτιν Μακ Ντόνα έχει καθιερωθεί ως ένας από τους πιο λαμπρούς κινηματογραφιστές της εποχής μας. Η έντονη αίσθηση του αντίκτυπου των λέξεων, των χειρονομιών και των εικόνων που διαθέτει είναι σπάνια στο σημερινό τοπίο του κινηματογράφου και συμβαδίζει με την πρωτοφανή επιμέλεια του στην κατασκευή των λεπτομερέστατων, σύνθετων αφηγήσεών του. Με δεδομένη την έκφραση “το καλό πράγμα αργεί να γίνει”, ως ένας επιτυχημένος θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Μακ Ντόνα πήρε το χρόνο του για ετοιμάσει το νέο του κινηματογραφικό πόνημα. Και μετά από πέντε χρόνια σιωπής επιστρέφει με το «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» ένα άλλο μικρό θαύμα αφηγηματικής ισορροπίας όπου ο βαθύς πόνος και το λακωνικό χιούμορ, οι απροσδόκητες ανατροπές, η οργανική ροή δράσης και οι χαρακτήρες που αλλάζουν αλλά πάντα παραμένουν οι ίδιοι, δένουν αρμονικά. Η ιστορία απλή: Η κόρη της...

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που ...

The Awakening [3/5]

Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, εκατομμύρια ζωές χάθηκαν. Είμαστε στο 1921 και όπως λένε, είναι περίοδος φαντασμάτων. Η Florence Cathcart (Rebecca Hall) είναι αφοσιωμένη στην επιστήμη κι αποφασισμένη να αποκαλύπτει τους τσαρλατάνους που κοροϊδεύουν τους ανθρώπους και επωφελούνται από αυτούς μέσω πνευματιστικών συγκεντρώσεων. Είναι τόσο διάσημη στη χώρα, που το βιβλίο της βρίσκεται στα ράφια των ανθρώπων δίπλα στην Αγία Γραφή. Μετά από μια επίσκεψη από τον διευθυντή ενός σχολειού, Robert Mallory (Dominic West), συσκευάζει τα πράγματα της και πάει στην Cumbria για να ανακαλύψει πώς ένας από τους μαθητές, ο Walter, πέθανε κάτω από το άγρυπνο μάτι της οικοδέσποινας Maud (Imelda Staunton). Κατά την άφιξή της, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και η Florence πρέπει να παλέψει με κάτι πολύ πιο σκοτεινό απ` όσα έχει αντιμετωπίσει πριν. Το «The Awakening» είναι μια καλή, ντεμοντέ ιστορία φαντασμάτων. Χωρίς να είναι επουδενί μια ταινία τρόμου, διαθέτει ένα αξιοσέβαστο ποσοστό σ...