Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Before Midnight [5/5]

Είναι ασφαλές να πούμε ότι κανένας από όσους είδαν το «Πριν το Ξημέρωμα» το 1995 δεν είχε προβλέψει ότι ο Ethan Hawke και η Julie Delpy θα επέστρεφαν στους ρόλους τους ως Jesse και Celine, 18 χρόνια μετά. Και όχι μόνο αυτό, αλλά κανένας δεν νομίζω να περίμενε ότι οι δύο συνέχειες που θα ακολουθούσαν θα ήταν τόσο μα τόσο καλές, που θα μας έκαναν να μιλάμε για μια τριλογία ορόσημο πλέον στην ιστορία του κινηματογράφου.

Και μιλώ για τριλογία γιατί το τρίτο (και τελευταίο;) μέρος, με τον εξαιρετικό τίτλο «Πριν τα Μεσάνυχτα», έρχεται δυναμικά να εδραιώσει την άποψη περί οροσήμου. Εννέα χρόνια μετά το «Πριν το Ηλιοβασίλεμα», η σχέση μεταξύ της Celine και του Jesse εξελίσσεται μέσα από μια πιο ώριμη οπτική γωνία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν διατηρεί την οικειότητα και τον ρομαντισμό όπως και πριν. Κατασκευασμένη ως κάτι πολύ περισσότερο από δύο χαρακτήρες που περπατούν μέσα στην πόλη μιλώντας με ένα μοναδικό κίνητρο, η ταινία βασίζεται περισσότερο στις συγκρούσεις μεταξύ των πρωταγωνιστών, με τον Jesse και τη Celine να ξοδεύουν ισάξιο χρόνο καυγαδίζοντας όσο και φλερτάροντας, αποδεικνύοντας ότι η αγάπη είναι ένα πολύπλοκο πράγμα και ότι η νοσταλγική ρομαντική συνάντηση που ξεκινά μια σχέση ίσως να μην είναι αρκετή για να διατηρηθεί μια ζωή. Ακριβώς όπως και στις άλλες δύο συνέχειες, οι διάλογοι είναι τόσο καλά σχεδιασμένοι που είναι εντελώς αδύνατο να αποστασιοποιηθείς από το τι συμβαίνει σε αυτό το χαρισματικό ζευγάρι. Οι αμέτρητες λογομαχίες σχετικά με την εργασία, τα παιδιά, τη σεξουαλική ζωή και των γεγονότων του παρελθόντος γίνονται με ένα απόλυτα φυσικό και ανά στιγμές διασκεδαστικό τρόπο, ενώ είναι τέτοιος ο ρεαλισμός τους που πολύ λίγες ταινίες μπορούν να συγκριθούν, από άποψη αξιοπιστίας κι αυθεντικότητας, με το παρόν φιλμ.

Όλα τα παραπάνω, βέβαια, οφείλονται στην αγία τριάδα Hawke-Delpy-Linklater. Είμαι βέβαιος ότι όσο κι αν οι ταινίες αποτελούν ένα ταξίδι για τους χαρακτήρες του Jesse και της Celine, είναι μια εξίσου μαγευτική πορεία ζωής για τον Hawke και την Delpy. Αυτή η σειρά ταινιών θα είναι στα μάτια μου πάντα το μεγαλύτερο και καλύτερο έργο τους, οτιδήποτε άλλο κι αν κάνουν στο μέλλον. Από την ευαισθησία τους, το 1995, μέχρι την ωριμότητα τους το 2013, οι δυο τους ενηλικιώθηκαν επί της οθόνης, στο σενάριο και εκτός της ταινίας. Και στο «Πριν τα Μεσάνυχτα» ο Hawke και η Delpy είναι καλύτεροι από ποτέ. Ζητώντας τους να πάνε σε ένα διαφορετικό συναισθηματικό επίπεδο από ποτέ άλλοτε σε αυτή τη σειρά ή στην καριέρα τους, οι δυο τους είναι μαγευτικοί μαγνητίζοντας σε, σε κάθε σκηνή, σε κάθε στιγμή, σε κάθε δευτερόλεπτο, καθώς η μαγική κάμερα του Linklater τα καταγράφει όλα αβίαστα, επιτρέποντας στο κοινό να είναι απλά μύγες στον τοίχο τής πιο ακριβής σχέσης που ξεδιπλώθηκε ποτέ στη μεγάλη οθόνη.

Εν γένει, το «Πριν τα Μεσάνυχτα» είναι ένα ισχυρό παράδειγμα του αχειραγώγητου κινηματογράφου, εκεί όπου κάθε χαρακτήρας προσπαθεί να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά σε μια οικεία πραγματικότητα χωρίς να εξαναγκάζει καταστάσεις, δημιουργώντας ένα συναισθηματικό «rollercoaster», απίστευτα ακριβές και σαφές στη σύλληψη της αγάπης και της σχέσης των ζευγαριών, το οποίο πρέπει οπωσδήποτε να βιώσετε.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Three Billboards outside Ebbing, Missouri ★★★★

Μετά το εξαιρετικό «Αποστολή στην Μπριζ» και το άκρως ενδιαφέρον «Επτά ψυχοπαθείς», ο ιρλανδικής καταγωγής Μάρτιν Μακ Ντόνα έχει καθιερωθεί ως ένας από τους πιο λαμπρούς κινηματογραφιστές της εποχής μας. Η έντονη αίσθηση του αντίκτυπου των λέξεων, των χειρονομιών και των εικόνων που διαθέτει είναι σπάνια στο σημερινό τοπίο του κινηματογράφου και συμβαδίζει με την πρωτοφανή επιμέλεια του στην κατασκευή των λεπτομερέστατων, σύνθετων αφηγήσεών του. Με δεδομένη την έκφραση “το καλό πράγμα αργεί να γίνει”, ως ένας επιτυχημένος θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Μακ Ντόνα πήρε το χρόνο του για ετοιμάσει το νέο του κινηματογραφικό πόνημα. Και μετά από πέντε χρόνια σιωπής επιστρέφει με το «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» ένα άλλο μικρό θαύμα αφηγηματικής ισορροπίας όπου ο βαθύς πόνος και το λακωνικό χιούμορ, οι απροσδόκητες ανατροπές, η οργανική ροή δράσης και οι χαρακτήρες που αλλάζουν αλλά πάντα παραμένουν οι ίδιοι, δένουν αρμονικά. Η ιστορία απλή: Η κόρη της...

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που ...

The Awakening [3/5]

Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, εκατομμύρια ζωές χάθηκαν. Είμαστε στο 1921 και όπως λένε, είναι περίοδος φαντασμάτων. Η Florence Cathcart (Rebecca Hall) είναι αφοσιωμένη στην επιστήμη κι αποφασισμένη να αποκαλύπτει τους τσαρλατάνους που κοροϊδεύουν τους ανθρώπους και επωφελούνται από αυτούς μέσω πνευματιστικών συγκεντρώσεων. Είναι τόσο διάσημη στη χώρα, που το βιβλίο της βρίσκεται στα ράφια των ανθρώπων δίπλα στην Αγία Γραφή. Μετά από μια επίσκεψη από τον διευθυντή ενός σχολειού, Robert Mallory (Dominic West), συσκευάζει τα πράγματα της και πάει στην Cumbria για να ανακαλύψει πώς ένας από τους μαθητές, ο Walter, πέθανε κάτω από το άγρυπνο μάτι της οικοδέσποινας Maud (Imelda Staunton). Κατά την άφιξή της, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και η Florence πρέπει να παλέψει με κάτι πολύ πιο σκοτεινό απ` όσα έχει αντιμετωπίσει πριν. Το «The Awakening» είναι μια καλή, ντεμοντέ ιστορία φαντασμάτων. Χωρίς να είναι επουδενί μια ταινία τρόμου, διαθέτει ένα αξιοσέβαστο ποσοστό σ...